به مجموعهای از تواناییهای دانشی، بینشی و توانشی افراد به انضمام یکسری از شایستگیهای فردی- اجتماعی که هرکس را به خودکنترلی و کسب توانمندی بیشتر سوقدهد، «هوش هیجانی» و یا بهتعبیری «هیجان مؤثر» گویند.
آزمون سنجش و اندازهگیری هوش هیجانی:
به
موارد ذکرشده در جدول زیر، براساس میزان حضورش در خودتان امتیاز از 1 تا 4
دهید؛ سپس امتیازات کسبشده را با هم جمع ببندید؛ عدد حاصله هرچه بیشتر
باشد، شما از هوش هیجانی بالاتری برخوردارید.
ردیف |
عوامل |
شاخصها |
امتیازات |
|||
|
4 |
3 |
||||
1 |
آگاهی اجتماعی |
توجه و احترامگذاری به حضور دیگران |
|
|
||
شنیدن با دقت و حوصله |
|
|
||||
توجه به دیدگاه و نظرات دیگران |
|
|
||||
شناخت و درک وضعیتی که در آن بهسر میبریم. |
|
|
||||
2 |
خودآگاهی |
توان برقراری ارتباط |
|
|
||
توان قانعکردن و پذیرش دیگران |
|
|
||||
کمک به رشد و بالندگی دیگران |
|
|
||||
توافق روی نکات مشترک با دیگران |
|
|
||||
توان اعتماد و نگاه مثبت به دیگران |
|
|
||||
3 |
مهارتهای اجتماعی |
توان برقراری ارتباط |
|
|
||
توان قانعکردن و پذیرش دیگران |
|
|
||||
کمک به رشد و بالندگی دیگران |
|
|
||||
توافق روی نکات مشترک با دیگران |
|
|
||||
توان اعتماد و نگاه مثبت به دیگران |
|
|
||||
4 |
انگیزش |
توان برخورد با مشکلات |
|
|
||
نداشتن احساس نومیدی و یأس |
|
|
||||
اعتقاد به موفقبودن خود |
|
|
||||
تأیید و تشویق خود |
|
|
||||
5 |
خودکنترلی |
برخورداری از آرامش و متانت |
|
|
||
صبور بودن و تأمل |
|
|
||||
یکپارچگی در تصمیمگیری |
|
|
||||
شفافیت و صراحت |
|
|
نتیجهگیری:«لژاندیک»
روانشناس سرشناس، باوجود مانور بسیار زیادی که روی مفهوم بهرهی هوشی
(IQ) در دهههای 1920 و 1930 داد اما عمیقاً براین باور بود که توان درک
دیگران و برخورداری از هوشیاریِ اجتماعی و داشتن رفتار معقولانه در تعاملات
انسانی، ازجمله جنبههای بااهمیت در میزان بهرهی هوشی افراد است. هوش
مؤثر و هیجانی، موردی ثابت و بدون تغییر نیست و میتواند به موازات
بزرگترشدن، قویتر شود؛ بهطوری که هرچند رشد و گسترش هوش هیجانی در سنین
پایین، راحتتر و سادهتر است اما بزرگسالان نیز قادرند همیشه و بهطور
مستمر، هوش هیجانی خود را پرورش دهند؛ به بیانی دیگر هرچند شکوفاکردن
تواناییهای شناختی و آکادمیک در بزرگسالی مشکل است اما هرکس در هر سن و سالی و یا در هر مرحلهای از زندگی، قادر به پرورش هوش هیجانی و مؤثر خود میباشد.