به گفته کارشناسان الگوی اولیه 599XX مدل قبلی فراری یعنی فیورانو است، هرچند این مدل نسبت به فیورانو از همه جهات بهتر و پیشرفتهتر است. در واقع تغییرات وسیعی که روی موتور این خودرو و سیستم اشتعال و ناحیه اگزوز آن انجام شده است باعث شده تا توان این خودرو افزایش پیدا کند به حدی که قدرت خروجی آن در دنده 6 و 9000 rpm به 700 اسب بخار میرسد. در این وضعیت این هیولا تمام قدرت خود را به رخ خواهد کشید.
برای اولین بار سال گذشته گروه تیونینگ XX نتایج زحمات شبانه روز خود را در حالیکه هنوز برای رقابت رسمی آماده نشده و فقط یک طرح آزمایشی بود در نمایشگاه ژنو 2009 به نمایش گذاشتند. این گروه برای این مدل جدیدترین و بهترین فناوریهای روز دنیا و حتی فراتر از آن را به کار بردند به طوریکه بسیاری از فناوریهایی که در این خودرو به کار رفته است، برای اولین بار در یک خودرو استفاده شدهاند.
سیستمهای الکترونیکی و بسیاری دیگر از سیستمهایی که برای این مدل تعبیه شده است، برای اولین بار در دنیا در اشل یک خودرو تعبیه شدهاند و اگرچه موتور مورد استفاده در 599XX همان موتوری هست که در GTB599 Fio rano استفاده شده، اما توان آن به لطف استفاده از فیبرکربن سبکتر به 700 اسب بخار رسیده است.
از لحاظ آیرودینامیک نیز این خودرو از مدلهای قبلی فراری بهتر شده و نتیجه آزمایش تونل هوا نشان میدهد در سرعت معادل 200 کیلومتر نیرویی برابر 280 کیلوگرم و در 300 کیلومتر نیرویی برابر 630 کیلوگرم از این خودرو کاهش پیدا کرده است. به نظر میرسد ورودیهای هوایی که در کناره این خودرو و از جنس فیبرکربن است، تاثیر مثبتی در مبحث هوا و آیرودینامیک آن دارد. در ضمن یک کانال جریان هوا توسط دو میله آهنی نزدیک به tail light این خودرو تعبیه شده است. در بحث طراحی بدنه هم خطوط منحنی بدنه و سپر عقب با تیغههای کربنی خود حرف از جنگنده بودن این 599 میزنند. این تیغههای کربنی در بحث نیروی وارده به این خودرو تاثیر بسزایی دارند و به همین سبب متخصصان XX ترجیح دادند تا آنها را از فیبرکربن بسازند. این کار محاسن زیادی برای این مدل داشته است. کنترل جریان هوا در تمام قسمتهای این خودرو از جمله این محاسن است به طوری که گفته میشود این ویژگی در کنار طراحی بدنه متفاوت باعث شده تا جریانات مزاحم هوا که مدلهای قبلی فراری را در شتاب گرفتن آزار میداد، دیگر در مقابل این خودرو کارساز نباشد. به این ترتیب599XX فراری موقع شتاب گرفتن تمام ویژگیهای خود را به نمایش میگذارد.
در ضمن گروه طراحی بدنه شرکت فراری با توجه به تجارب قبلی خود در زمینه سبکسازی بدنه خودرو این بار هم برای 599XX از آلومینیوم و کربن استفاده کردهاند تا به هدف اصلی یعنی کاهش وزن کلی برسند.
نکته جالب در کنار سرعت بالای این مدل، امکان ترمزگیری فوق سریع آن است. چراکه سیستم ترمز این خودرو از موادی که کارایی بالایی دارند مانند کربن ـ سرامیک ساخته شده است.
اضافه بر آن کالیپرهای ترمز این خودرو از فیبرکربن ساخته شدهاند تا ضمن آنکه قطر کمتری به دیسکهای ترمز میدهند همان قدرت ترمزگیری بالا را هم تضمین کنند. این سیستم ترمز برای مسابقه و ترمزگیری در پیست و مسافتهای کوتاه تعبیه شده و در مبحث ذخیره نمودن وزن در هر چرخ، این ترمزها حرف اول را میزنند. رینگهای این خودرو 19 اینچی هستند و لاستیکهای اسلیکی که آن را هندل میکند، باعث چسبندگی بهتر و شتاب بالاتر میشود.