آب بدان که زندگی همه برآب است . ابن
سیرین گوید : اگر بیند که بر فراز آب می رفت ، مثل آب دریا و رودخانه و
آنچه بدین نماید ، دلیل بر قوت ایمان و اعتقاد پاک وی ، اگر بیند که از آب
صاف و خوشگواری بسیار بخورد ، عمرش دراز شود و زندگانی وی خوش بود . اگر
بیند آب شور خورد ، تأویل به خلاف این بود و اگر بیند از دریا آب خوشگوار
می خورد ، دلیل کند که به قدر آن از پادشاه ( بزرگی ) مال و نعمت یابد.
اگر بیند همه آب دریا بخورد ، دلیل کند که پادشاهی همه جهان را بگیرد. و
بعضی گویند به قدر آنکه از آب دریا خورده ( آب روشن و صاف ) وی را بزرگی و
مال و نعمت حاصل شود اما اگر تیره بود ، آنچه به او رسد با رنج و سختی و
بیم و ترس باشد. کرمانی
گوید : اگر بیند که آب گرم خورد ، دلیل بود که بیماری و رنج کشد . اگر
بیند که بی خبر بر وی آب گرم ریختند ، دچار بیماری یا غمی سخت می شود اگر
بیند که در آب بیفتاد ، دلیل کند که در رنج و غم گرفتار شود . اگر بیند در
ظرف ، آب داشت ، دلیل کند که بر مال و زندگی فریفته شود. اگر بیند بی بها
آب به مردم داد ، دلیل کند که در دنیا و آخرت خیر او به مردم رسد و جایگاه
خراب را آباد کند. حضرت
دانیال گوید : آب دادن باغ و کشت ، از جوی ها و رودها ، دلیل بر مال و
رستگاری از غم و اندوه است .اگر بیند درون آب می رفت و در آن وقت تن وی
قوی بود دلیل که به شغلی رئیسی مشغولی شود. اگر بیند در آب صافی فرو رفت
و تن آن پوشیده بود ، دلیل بر قوت دین و توکل کردن بر ایزد و استقامت کار
وی و اگر بیند آب به باغ می برد ، دلیل کند که زن خواهد . اگر بیند که آب
پاک بر وی ریخت ، دلیل کند که از آن کس خیر و منفعت بدو رسد و اگر آب تیره
بود تأویلش خلاف آن بود. حضرت
امام صادق (ع)می فرمایند : به آب فرو رفتن را معبران بر پنج وجه تعبیر
کنند: 1- یقین 2- قوت 3- کار دشوار 4-ندیمی 5- عمل جهت رئیس شهر
آبادانی
محمد بن سیرین گوید : اگر بیند جایگاه خرابی راآباد کرد ، مانند مسجد و مدرسه و چیزهای شبیه آن ، دلیل بر صلاح دین و خرد و ثواب آخرت است . اگر بیند که زمین خراب خود را آباد کرد دلیل کند بر خیر و فایده این جهان . اگر بیند در جای آبادی بیفتاد و خراب شد ، دلیل کند که به اهل آن جایگاه بلا و مصیبت رسد .
جابر بن مغربی گوید : اگر کسی خود در خواب در جایگاهی آباد مقیم دید ، به قدر آبادانی که دیده دلیل بر شر که خیر و منفعت یابد ، و اگر خلاف بیند ، دلیل به شر و فساد و مضرت وی کند .
حضرت امام صادق (ع) فرماید : دیدن آبادانی به خواب بر چهار وجه بود 1- بر صلاح کارهای این جهان 2- خیر و منفعت 3- بر کامرانی 4- بر گشایش کارهای بسته
آب بینی
حضرت دانیل گوید : آب بینی دلیل بر فرزند کند . اگر بیند آب از بینی اومی آمد دلیل کند که وی را فرزند آید.
کرمانی گوید : اگر بیند از بینی او آب فرو افتاد دلیل کند که وامش داده شود و از رنج و سختی و غم برهد . اگر بیمار بود شفا یابد . محمد بن سیرین گوید : آب بینی در خواب فرزند بود ، لیکن اگر بیند آب بینی بر اندام وی افتاد ، دلیل کند که وی را پسر آید . اگر بیند که بر زمین افتاد ، دلیل کند که دختر آید . اگر بیند که آب بینی بر زنش افتاد ، دلیل کند که زن او آبستن گردد ، ولیکن فرزند را بیافکند . اگر بیند آب بینی بر زن خویش بیافکند ، دلیل کند که وی را پسری آید . آگر بیند آب بینی در سرای همسایه افکند دلیل کند که با همسایه خیانت کند و اگر بیند آب بینی خود را در بستر مردی افکند ، همین دلیل کند . اگر بیند آب بینی خود را همی خورد ، دلیل کند که او را فرزند شود . اگر بیند که آب بینی سیاه و تیره بود دلیل کند که فرزند او را اندوه و مصیب برسد . اگر بیندآب بینی او زرد بود ، دلیل کند که فرزندش بیمار گردد.
آفتابه محمد
بن سیرین گوید : آفتابه در خواب خزینه دار و صاحب تدبیر بود که دخل و خرج
در دست او بود، اگر بیند که پادشاهی آفتابه به وی داد دلیل کند که خزینه
دار و مدیر پادشاه بود و اگر او به کسی دهد هم ، بر این قیاس بود کرمانی
گوید : آفتابه در خواب خادم بود و اگر بیند آفتابه وی شکست و یا ضایع شد
دلیل کند که زن از وی جدا گردد یا بمیرد . و اگر بیند از آفتابه آب خورد
دلیل کند که وی را فرزندی حاصل شود خاصه که آب صافی بیند و خوش طعم . حضرت
صادق (ع)می فرمایند : دیدن آفتابه ( آبدستان ) در خواب بر پنج وجه است :
1- خادم 2- خزینه 3- مدیر 4- فرزند 5- روزی اندک از جایی که امید ندارد. آب دهان محمد
بن سیرین گوید :اگر در خواب بیند آب دهان می انداخت ، سخنی گوید که او را
حلال نباشد و اگر بیند آب دهان بر دیوار انداخت دلیل بر اینکه مالی هزینه
کند در رضای حق تعالی . اگر آب دهان بر زمین انداخت دلیل که ضیاع خرد . کرمانی
گوید : اگر آب دهان گرم بود ، دلیل درازی عمر است ، اگر سرد بود ، مرگ است
اگر سیاه بود ، غم و اندوه است. آب دهان زرد دلیل بیماری است آب دهان خشک
دلیل درویشی است و آب دهان چون از دهان بیرون آید ، بی آنکه جامه را
بیالاید، عملی است که بگویند ، اگر لعاب خون داشت ، دلیل است عملی باطل و
دروغ گوید. اگر بیمار بلغم از دهان به زمین افکند ، دلیل که از بیماری شفا
یابد . جابر گوید : اگر
کسی بیند آب دهان بر او انداختند ، دلیل که به اهل بیت وی طعنه زنند. اگر
بیند خون به آب دهان آمیخته بود ، دلیل که مال حرام بخورد و دروغ بسیار گوید. آبستنی محمد
بن سیرین می گوید : اگر بیند که شکم او بزرگ شده چون زن آبستن ، دلیل کند
که او را مال و نعمت دنیا حاصل گردد و هرچه شکم بزرگتر بیند مال دنیا
بیشتر بود. کرمانی گوید : اگر فرزند نابالغ خود را آبستن بیند ، دلیل اگر
پسر بود پدرش را نعمت و مال حاصل گردد و اگر بیننده خواب دختر بود ، مادرش
را نعمت و مال حاصل شود. آبله محمد
بن سیرین می گوید : دیدن آبله در خواب زیان مال بود . اگر بیند بر تن وی
آبله بود ، به قدر آن مال حرام حاصل شود. حضرت امام صادق (ع) می فرماید:
آبله بر تن دیدن بر پنج وجه بود، 1- زیادتی مال 2- زن خواهد 3- پسرش آید
4- حاجت روا شدن 5- اگر آبله سفید بود از ترس و بیم ایمن شود. آتش حضرت
دانیال گوید : اگر کسی آتش بی دود در خواب بیند دلیل که به پادشاهی نزدیک
شود و کار بسته او گشاده شود . اگر بیند که کسی وی را در آتش افکند و وی
را سوزاند دلیل کند که بزرگی بر وی ستم کند لیکن زود خلاصی یابد و بشارت و
نیکویی یابد. اگر بیند در آتش اندام وی بسوخت ، به قدر آن سوختگی وی را
رنج و مضرت رسد ، و اگر بیند که آتش در خانه وی افتاد و همه اندام وی
رابسوخت و زبانه همی زد و به موجب آن در دل او ترس نیفتاد ، دلیل که محنت
و مصیبت به او رسد و سبب بیماری و ضعف بود و اگر بیند که از آن آتش فرا
گرفت ، دلیل کند به قدر آن ، از مال حرام به وی رسد و اگر بیند آتش را دود
بود ، دلیل کند که به قدر آن مال حرام ، وی را رنج و تیمار حاصل گردد یا
جنگ و خصومت بیند کرمانی
گوید : اگر بیند که شعله آتش به مردمان می انداخت ، دلیل کند که در میان
مردم عداوت و دشمنی افکند اگر بیند آتش در خانه کسی افتاده ، دلیل که آن
کس در جنگ و فتنه افتد. اگر کسی ببیند که از آسمان ، مانند باران آتش می بارید ، دلیل بر بلا ، فتنه و خون ریختن بود. حضرت
امام صادق می فرمایند : اگر بیند پاره های آتش می خورد دلیل کند به مال
یتیمان خورد. و اگر بیند از دهان وی آتش بیرون می آید ، دلیل کند که سخن
دروغ و بهتان گوید . اگر بیند که کنار آتشی افروخته بود و برای او زیان
داشت ، دلیل کند که بدو خیر و نیکی رسد. اگر بیند که آتش در مردمان می زد
، دلیل نصرت او بر دشمنان است . آتش افروختن محمد
بن سیرین گوید: آتش افروختن به خواب پادشاه را قوت بود و آتش بی دود ،
فروغ قوت بود و آتش با دود ، پادشاه ستمگرو غم و اندوه و زیان بود. اگر
بیند آتش افروخت تا گرم شود دلیل آن است که چیزی طلب کند که از آن منفعت
یابد اگر بیند آتش برافروخت حلوا پزد ، دلیل که او را سخنی نیکو گویند .
اگر بیند برای روشنایی آتش افروخت ، دلیل کند که کاری را به حجت و برهان
روشن گرداند. آتش پرستیدن اگر
کسی بیند که آتش میپرستید دلیل که از شخصی ستمگر پیروی کند و به خدمت وی
مشغول شود. اگر بیند تنور ، آتش یا چراغ را سجده می کرد ، دلیل که به خدمت
زنان مشغول شود. آتش دان آتش
دان به خواب زنی بود که خدمت خانه کند. اما اگر آتش دان آهنی بود ، دلیل
کند که آن زن از خویشان اهل آن خانه بود و اگر آتش دان چوبی بود ، دلیل
کند که آن زن از خویشان اهل آن خانه نبود . حضرت امام صادق (ع) می
فرمایند : دیدن آتش دان به خواب بر رو دو وجه است : 1- زن خادمه 2- کنیزک آرد دلیل
است بر مال و نعمت حلال بی رنج که به او رسد . حضرت دانیال گوید : اگر
بیند که آرد چون برف از هوا بارد دلیل است که به قدر آن مال و نعمت حلال
او را حاصل گردد، از آنجا که امید ندارد . محمد بن سیرین گوید : آرد جو ، به تأویل درستی از دین بود و آرد گندم ، مالی بود از تجارت و بسیار فایده بود. آروغ کرمانی
می گوید : اگر بیند که در خواب آروغ ، دلیل بود که سخنی بگوید که از سبب
حرمت او شود. اگر بیند که با آروغ طعامی بود و از گلویش بیرون آمد ، دلیل
کند که اجلش نزدیک است . محمد بن سیرین گوید اگر دید که آروغ ترش و ناخوش
بر آورد ، دلیل کند که سخنی گوید که ار آن مضرت و خطر بیند . آزادشدن حضرت
دانیال گوید : اگر کسی بیند آزاد شد و یا کسی او را آزاد کرد ، دلیل کند
که اگر بیمار بود ، شفا یابد و اگر وامدار بود ، وامش گذارده شود و اگر حج
نکرده باشد ، بگذارد و اگر بنده بود ، آزاد شود و اگر گناهکار بود، توبه
کند و اگر غمگین بود ، شادمان شود و از غم فرج یابد و اگر عبوس بود ، خلاص
یابد . کلاً آزاد شدن در خواب به غایت نیکو و پسندیده است. آسمان حضرت
دانیال گوید : اگر کسی خویش را در آسمان اول دید، دلیل کند که اجل وی
نزدیک بود. اگرخود را برآسمان دوم بیند، دلیل که علم و دانش حاصل کند. و
اگر بر آسمان سوم بود ، دلیل کند عزت و اقبال این جهانی یابد. و اگر بر
آسمان چهارم بود دلیل کند که پادشاه را دوست و اقرب گردد. و اگر بر آسمان
پنجم بیند دلیل بر ترس وبیم است. اگر بر آسمان ششم دید دلیل کند بر بخت و
دولت ونیکویی. و اگر بر آسمان نخست بود، ولیکن در را بسته دید، دلیل کند
که کارهای وی به سبب مردی بزرگ بسته شود . اگر بیند بر آسمان نتوانست نگاه
کردن و سر را فرو افکند، دلیل کند که از دیدار مردی بزرگ جدا شود ، واگر
دید که فرشتگان از آسمان فرود آمدند و بر وی بگذشتند ، دلیل که درهای علم
و حکمت بر وی گشلده شود. محمد
بن سیرین گوید: اگر کسی خود را در آسمان بیند ، دلیل که او را سفری پیدا
شود و در آن سفر او را مرتبت دنیا و عزت حاصل شود . اگر بیند که در پهنای
آسمان می پرد، سفری است با نعمت و برکت و اگر دید که به آسمان رفت ، بدان
نیت که به زمین بازنیاید، دلیل کند که بزرگی و پادشاهی یابد و کاری بزرگ
طلب کند و بیابد. و اگر دید همچنان راست می پرید تا به آسمان رسید ، دلیل
کند که مضرت و رنج بیند. امام جعفر صادق می فرماید: اگر بیند که آسمان به
گونه سبز بود ، دلیل بود که درآن دیار خیر و صلاح و ایمنی بود . اگر بیند
که آسمان سفید بود دلیل که در آن موضع رنج و بیماری بود. اگر بیند که
آسمان سرخ بود ، دلیل کند که در آن دیار جنگ و خون ریخته شود . اگر سیاه
بود ، در آن دیار بلا و فتنه عظیم بود. اگر بیند آسمان روشنتر از آنچه هست
بود ، او راحق تعالی روشنایی دردین دهد. اگر بیند آسمان بر وی گشاده بود ،
در خیر و روزی بر وی گشوده شود و عالم و حکیم گردد. آسیاب اگر
بیند در آسیاب غله آرد میکرد دلیل بر این است که از خداوند به وی خیر و
منفعت رسد. دیدن آسیاب در خواب جنگ و خصومت بود . امام صادق می فرماید :
دیدن آسیاب پنج وجه بود : 1- پادشاه 2- رئیس 3- توانگری 4- مرد دلیر 5-
خوانسار پادشاه. آشتی کردن اگر بیند با کسی آشتی کرد ، دلیل که عمرش دراز شود . آغوش گرفتن اگر
کسی بیند که معروفی را در آغوش گرفت ، اگر آن کس مصلح باشد ، از وی چیز
دین یابد . اگر بیند کودکی را در آغوش گرفت دلیل بود که خواستار محبت
فرزند بود . اگر شتری را در آغوش گرفت ، با دشمن صلح کند. آفتاب آفتاب در خواب ، پادشاه یا
بزرگی است . اگر بیند آفتاب را از آسمان گرفت ، یا وی را به ملک خویش گرفت
، دلیل که بزرگی یابد یا دوست و مقرب بزرگی شود. اگر بیند که خود آفتاب
شد دلیل که پادشاه گردد بر قدر روشنایی آفتاب. اگر از اهل آن نباشد برقدر
و همت و اصل خویش بزرگی و حشمت یابد. اگر بیند با آفتاب به جنگ بود ،
دلیل که پادشاه با وی دشمنی و خصومت نماید . اگر دید نور آفتاب بدست آورد
دلیل که ملک از پادشاه بگیرد . اگر بیند آفتاب را فرا گرفت ، لیکن نه از
آسمان نور و شعاع نداشت و تاریک و تیره هم نبود ، دلیل است که از غمها فرج
یابد. اگر دید آفتاب و تاریک بود و به جای خویش نبود ، دلیل که پادشاه
محتاج وی شود. جابر بن مغربی گوید : آفتاب
در خواب پدر بود و ماه مادر.اگر بیند آفتاب روشن و پاکیزه بر آمد و در
خانه وی تاخت ، دلیل کند که از خویشان خود زن خواهد . و اگر بیند ابر یا
چیزی دیگر نور آفتاب را پوشانید ، دلیل که بر بزرگی مقرب شود و احوالش بد
شود. حضرت امام صادق (ع) می فرماید : اگر دیدی که آفتاب را سجده کردی ،
دلیل که سلطان (بزرگی ) او را بنوازد و مقرب خود گرداند و کار وی بالا
گیرد و عدل و انصاف و امیر آن دیار پدید آید. شعاع آفتاب دیدن ضد آن بود
که گفتم. آلو محمد بن سیرین گوید : اگر در
خواب آلو سرخ و سیاه را به وقت خود بیند ، دلیل مال و خواسته بود و آلوی
زرد دلیل بیماری است . اگر بیند آلوی زرد یا سیاه و یا سرخ به طعم شیرین
بود فرا گرفت ، یا کسی به وی داد و خورد ، به قدر آن مال و خواسته یابد.
اگر بیند آلوی زرد خورد و به وقت آن نبود ، دلیل بر غم و مصیبت و خصومت
بود اگر به طعم ترش باشد بهتر بود. آواز آواز مرد در خواب ، چون بلند
باشد ، دلیل کند که در میان مردم بزرگی یابد . اگر بینند که آوازش بلند
گشته بود ، دلیل کند بر قدر بلندی آواز ، نامش بلند گردد. اگر بیند که
آوازش ضعیف گشته بود دلیل اینکه بانگ و نامش ضعیف شود ، چنانچه کس یاد او
نکند . کرمانی گوید : بلندی آواز مردان دلیل بر شرف و بزرگی نام آنان است.
ولی بزرگی نام زنان در خواب نیکو نباشد . آویختن اگر کسی دید بزرگی فرمود تا
وی را بیاویزند ، دلیل که بزرگی و حشمت و جاه یابد ، لیکن دلیل که دینش
خلل افتد. اگر بیند که گروهی جمع شدند و وی را بیاویختند ، به آن قوم
مهتر و فرمانروا گردد. آهک اگر کسی بیند با آهک موی از
تن بسترد، دلیل که به قدر آن موی مال حاصل گردد و اگر غمگین بود از غم فرج
یابد و اگر وام دارد وامش گذارده گردد. حضرت امام صادق (ع) می فرماید :
آهک در خواب بر سه وجه بود:1- خبر بد 2- سخنهای زشت و ناخوش 3- کارهای
دشوار
آهن محمد بن سیرین گوید : آهن در خواب خادم
بود و یا چیزی از متاع دنیا به وی رسد . اگر کسی بیند که آهن به وی
دادند، دلیل که از متاع دنیا به قدر آهن کسی چیزی بدو بخشد . حضرت امام
صادق (ع) می فرماید : هر چیز که از آهن در خواب بیند ، منفعت و قوه و
ولایت و توانایی و ظفر یافتن بر دشمن بود. آهو کرمانی گوید اگر دید آهو گرفت ، کنیزک
خوبروی وی را حاصل شود. اگر گلوی آهو را برید ، دلیل که دوشیزگی دختر را
برگیرد . اگر بیند پوست یا گوشت آهو را عاید شد ، او را از زن مال حاصل
شود . اگر بیند آهو را بکشت ، از قتل زن اندوهگین شود. امام صادق (ع) می
فرماید : دیدن آهو بر چهار وجه است : 1-زن 2- کنیزک 3- فرزند 4- منفعت از
زنان آیینه آیینه در خواب جاه و بزرگی بود . اگر
بیند که آیینه به دست کسی داد ، دلیل که مال و متاع خویش را پیش کسی نهد .
اگر پسر بیند که در آیینه نظر می کرد دلیل که او را برادری آید . و اگر
دختر نگاه کند وی را خواهری آید. امام صادق (ع) می فرماید : دیدن آیینه در
خواب شش وجه بود : 1- زن 2- پسر 3- جاه و فرمان 4- یار و دوست 5- انباز 6-
کار روشن . و اگر مردی غریب آیینه در خواب بیند ، دلیل که زن خواهد و
بزرگی یابد و اگر دختر بیند دلیل است که شوهر خواهد و بر شوهر عزیز شود و
اگر بیند که مردی مجهول آیینه به وی داد و در وی نگریست ، به دیدن دوستی
غائب شادمان شود. ابر اگر کسی خویشتن را در زیر ابرسفید بارنده
دید ، خدا به وی علم و حکمت ارزانی دارد و مردمان از علم و حکمت او منفعت
یابند . اگر بیند در زیر ابر زرد بود ، بیمار شود و بعضی معبران گویند که
زنی گیرد و از وی غم و اندوه کشد . اگر بیند در زیر ابر سرخ بود، به محنت
و بلا دچار شود. ابر سیاه به خواب ، دلیل بیم و ترس و سختی بود و ابر
باران ، برکت و خیر و فراخی و نیز غم و اندوه بود .اگر بیند که بر فراز
ابر سبز راست بایستد، به قدر آن فرمانروایی یابد . اگر بیند که ابر از سر
وی گذشت ، او را با کسی نیکو جاه و نیکو عهد ، صحبت افتد و مرادش از وی
حاصل شود . اگر بیند ابر بر سر وی سایه کرد ، در آن سال خیر و نعمت بسیار
یابد. ابرو دیدن ابروها در خواب دین بود . اگر
ابروهایش کامل بود و نقصانی نداشت دلیل که زینت وی تمام و کمال بود. اگر
بیند ابرو نداشت یا موی ابرویش ریخته بود ، دلیل که آهنگ چیزی کند و از آن
چیز وی را بدنامی حاصل گردد. اگر ابرهایش در خواب سفید گشته بود ، علم وی
زیاد ولیکن مالش نقصان یابد. ابریشم ابریشم در خواب منفعت است . اگر زرد باشد
دلیل بیماری است . اگر بیند ابریشم او ضایع شد ، دلیل که زیان به او رسد .
اگر ابریشم سفید بیند ، دلیل منفعت است . دیدن جامه ابریشم در خواب ، برای
زنان نیکو و برای مردان کراهت است. ابلیس دیدن ابلیس در خواب ، دلیل بر دشمنی بود
بد دین و دروغ زن و زن فریبنده و بی شرم . که همه را بدی می آموزد و شر و
فساد و اگر دید که با ابلیس در جنگ و نبرد نبود و او را قهر نمود ، وی را
خیر و صلاح میل بود . اگر بیند ابلیس دست وی را می گرفت و به جایی می برد
دلیل که به گناه بزرگ مبتلا گردد و از گناه باز نایستد. ادرار اگر کسی بیند که ادرار می کند در جایی که
موضع آن نباشد ، اگر صاحب خواب غمگین و وامدار باشد ، از غم فرج یابد و
وامش گذارده شود . اگر توانگر بیند ، مالش به اندازه ادرار نقصان یابد.
بعضی معبران گویند : ادرار ، مال حرام بود .حضرت امام صادق (ع) گوید :
ادرار در خواب ، به موقع خویش ، مرد را توانگری رسد، اگر درویش باشد و
بند را آزادی باشد و بیمار را شفا بود زندانی را آزادی و مسفر را باز
آمدن ، عمل را معزولی و خلیفه را مرگ و قاضی را عزل و بازرگان را زیان
تجارت. اره اگر کسی در خواب بیند با اره درختی را می
برید ، از صحبت مردی که به آن درخت تعلق دارد مفارقت جوید و او را بیازارد
. اگر بیند فرزند یا برادر و خواهر خویش را با اره به دو پاره کرد ، وی را
فرزند دیگر بیاببد و یا برادر و خواهر. اگر دید کسی به وی اره داد و یا
اره گرفت و یا خرید ، دلیل که اگر پسر دارد ، پسر دیگری آید. اگر دختر
دارد ، وی را دختر دیگری آید . اژدها اژدها در خواب دشمن بزرگ و قوی بود. اگر
اژدها را کشت و خورد ، بر دشمن ظفر یابد و مال بستاند. اگر دید اژدها وی
را خورد ، دلیل که از بیم دشمن هلاک شود. اگر برپشت اژدها نشسته بود و
ازدها مطیع وی بود ، دشمن بزرگ وی را مطیع و فرمانبر شود. اسب اسب تازی در خواب دلیل بزرگی و جاه بود.
اگر دید بر اسب تازی نشسته بود و اسب به فرمان وی بود ، دلیل که عزت و
بزرگی یابد . اگر دید اسبی گرفته و یا کسی به وی داده و بر آن نشست ، دلیل
که شرف و بزرگی یابد . محمد بن سیرین گوید : اگر بیند بر اسب برهنه نشسته
، دچار مصیبت و معصیت می گردد. و اگر اسب پر داشت و بر هوا می پرید ، دلیل
که وی را شرف و بزرگی بود در دین و دنیا. کرمانی گوید: اگر دید بر اسب
سیاه نشسته ، دلیل که کاری کند که وی را مهتری حاصل گردد. اگر اسب زرد
سوار بود ، اندکی بیمار شود . جابر گوید : اگر بیند اسب مادیان فرا گرفت ،
یا شخصی بدو داد و بر وی نشست ، دلیل که زن خواهد و بر وی مبارک بود. اگز
مادیان سیاه بود ، زن شریف و نامدار نباشد. اگر سبز بود ، زن دیندار و
پرهیزگار باشد . حضرت امام صادق (ع) گید: دیدن اسب در خواب بر پنج وجه بود
: 1- عز 2- مرتبت 3- فرمانروائی 4- بزرگی 5- خیر و برکت استخوان استخوان در خواب مالی بود که مردم بدان
معیشت کنند. اگر بیند استخوانی گرفت که بر آن گوشت بود ، به قدر گوشت ،
خیر و مال یابد و اگر گوشت نداشت ، دلیل که خیر اندکی بیند. استغفار اگر بیند در خواب استغفار می کرد ، ایزد
بر وی مال و فرزندانی ارزانی دارد. امام صادق (ع) می فرماید : استغفار
کردن در خواب بر چهار وجه است : 1- مال 2- فرزند 3- آمرزش از حق تعالی 4-
توبه کردن اسفناج دیدن اسفناج در خواب ، دلیل غم و اندیشه
بود و خوردن آن ، دلیل بر مضرت و نقصان مال و اما اگر بیند همراه گوشت و
روغن پخته باشد و خورد ، به قدر آن منفعت یابد. اشک اگر دید اشک سرد از چشم او می آمد ، دلیل
شادی و خرمی باشد اگر بیند اشک بارید ، غمگین و دردمند شود . اگر بی گریه
اشک به وی بود دلیل که به وی طعنه زنند. امام صادق (ع) فرماید : دیدن اشک
به چشم در خواب بر سه وجه است : 1- شادی و خرمی 2- غم واندوه 3- نعمت افتادن اگر کسی در خواب دید که می افتد ، دلیل
تشویش وی در جنگ و خصومت بود. اگر بیند از جای بلندی به زیر افتاد ( از
کوه ، با م و یا دیوار ) ، آرزوی وی حاصل نشود. اگر بیند از کوهی به پایین
افتاد و زخمی شد و از زخم وی خون روان شد ، به قدر آن زخم به وی زیان رسد. انار اصل انار به خواب مال است لیکن اگر به وقت
خود بود و اگر به وقت نباشد تعبیرش بد است. اگر بیند انار از درخت برید و
خورد ، از زنی صاحب جمال منفعت یابد. اگر انارشیرین بود ، مال جمع کردن
استبعضی معبران گویند یک انار شیرین در خواب خوردن معادل هزار درهم است .
انار ترش غم و اندوه است و اناری که نداند ترش است یاشیرین همان تعبیر
انارشیرین را دارد. امام صادفق (ع) می فرماید : دیدن انار در خواب بر سه
وجه است : 1- مال جمع کردن 2- زن پارسا 3-شهر آبادا، لیکن انار ترش غم است. انجیر خوردن انجیر چه در وقت آن چه بی وقت بد
است . اگر بیند انجیر می خورد یا کسی به وی می دهد ، دلیل که به وی غم و
اندوه رسد و کاری کند که از آن پشیمان شود. کرمانی گوید : انجیر زرد در
خواب بیماری ، انجیر سیاه ، دلیل غم واندوه و انجیر سبز چون به وقت خود و
شیرین باشد زیانی ندارد. انداختن اگر کسی بیند که کسی را بینداخت ، بر دشمن چیره شود و اگر بیند کسی وی را بینداخت ، دلیل که دشمن بر وی چیره شود. اندام ها اگر دید اندامهایش افزون بود ، خویشان و
اقوام وی زیاد شوند. اگر دید اندامهای وی بریده شدند ، به سفر رود و
خویشان وی پراکنده شوند . اگر بیند اندام از تن وی جدا بود ، کسی از مال
وی به زور چیزی بستاند. اگر اندامها با او سخن می گفتند ، در میان خلق
رسوا شود. انگشتان محمد بن سیرین می گوید : پنج انگشت دست
راست در تأویل ، پنج نماز بود و پنج انگشتان دست چپ فرزندان برادر بود.
اگر انگشت دست راست نداشت ، فرزند یا برادرش بمیرد یا به وی مصیبت رسد.
اگر بیند انگشت کوچک خود را برید ، دلیل که فرزند زاده وی بمیرد.اگر بیند
انگشتان بر هم گذاشته ، دلیل که سد درست شود .اگر دید انگشتان خود را مشت
کرد ، کار ها بر وی و خانواده وی بسته شود .کرمانی گوید : انگشتان پا ،
زینت و آرایش است . اگر اگر آنها را درشت و قوی دید ، کار بزرگی یابد .
اگر بیند انگشت پای وی را گزندی رسید و نتوانست راه رود ، دلیل که وی رابه
سبب رفتن مال غمی سخت رسد . اگر انگشتان دست و پای کسر بیند ، دلیل که کار
وی واژگون شود. امام صادق (ع) می فرماید: دیدن انگشتان در خواب بر شش وجه
است : 1- فرزند 2- برادر و برادرزادگان 3- خادمان 4- یاران 5- قوت 6-پنج
نماز . اگر بیند انگشتانش بیافتاد و یا بریده شد ، از آنچه گفتیم وی را
مفارقت افتد. اگر انگشت وی بشکست ، یکی از اهل بیت وی بمیرد. انگور خوردن انگور سیاه به وقت خود در خواب ،
غم و اندوه باشد و بی وقت ، ترس و بیم بود . معبران گفته اند به عدد هر
انگورکه خورده زخم چوب و یا تازیانه بر او زنند و خوردن انگور سفید به وقت
آن نعمت و خیر دنیا بیش از آنکه امید دارد، باشد و به غیر وقت آن دلیل بر
مال و حرف است . انگور سرخ هم همین تعبیر را دارد. هر انگوری که پوست آن
روشن بود ، دلیل بر مال حلال است و اگر پوستش سخت بود، دلیل مالی که با
دشواری بدست آید.