نویسنده : محمد باقر شریعتی اصفهانی (مجله با معارف اسلامی شماره 53)
حیات اجتماعى, عرصه تلاش, رشد و انحطاط انسان ها
است. افراد بشر به دلایل زیادى نمى توانند انفرادى زندگى کرده و عزلت و گوشه گیرى
اختیار کنند.-1
مضافاً این که براى تأمین حوایج فردى و اجتماعى و به فعلیت رساندن
استعدادها و رشد عقلى و علمى ناگزیرند اجتماعى زندگى کنند. بنابراین, وجود روابط
میان انسان ها از لوازم لاینفک حیات جمعى است. اما آن چه در این روابط مورد سؤال
است, چگونگى و حدود ارتباط بین زن و مرد و پسر و دختر است.
در گذشته هاى نه
چندان دور به دلیل آموزه هاى دینى, سنت هاى ملى و اجتماعى, حریم و حرمتى بین دو جنس
مخالف برقرار بود, حتى پادشاهان براى زنان خود حرم سراهایى داشتند; از این رو روابط
بین زن و مرد مشکل اجتماعى محسوب نمى شد; چنان چه فقدان حریم و محدودیت و آزادى
روابط زن و مرد در میان کشورهاى غربى و هواداران آن ها نیز از مشکلات این جوامع
محسوب نمى شود;2-
اما امروزه در میان کشورهاى اسلامى و برخى از اقوام دینى, به ویژه
کشور اسلامى ایران, بر اثر کثرت جمعیت و تکثر نیازمندى هاى اجتماعى, اقتصادى, سیاسى
و فرهنگى که موجب شده حضور زنان همگام با مردان در صحنه هاى مختلف جامعه فزونى
یابد, موضوع روابط بین زن و مرد به یکى از مشکلات مهم اجتماعى تبدیل شده است. با
عنایت به این که اسلام جامع ترین و کامل ترین ادیان الهى است و براى همه چیز دستور
و قانون دارد, به طور قطع حدود این روابط را نیز روشن و شفاف بیان کرده تا مسلمانان
واقعى در این گونه مسائل, موازین شرعى را رعایت کنند و از حریم ها و حرمت ها تجاوز
نکنند.
روابط در چارچوب قانون
به طور کلى اسلام مى گوید: روابط زن و مرد در محدوده
قانون و براساس ضرورت ها, اشکال ندارد. حضرت فاطمه
زهرا(س) که خود اسلام مجسم بود,
با سلمان, ابوذر و سایر اصحاب پیامبر سخن مى گفت. هم او پس از رحلت رسول اکرم(ص)
براى دفاع از خلافت امام على(ع) به همراه حسن و حسین, به خانه مهاجران و انصار مى
رفت و با آنان به احتجاج مى پرداخت. خطبه غراى حضرت فاطمه زهرا در مسجدالنبى و گفت
وگوى مکرر وى با ابوبکر و عمر, همه شاهد بر جواز گفت وگو است.
1. آیا پسر و دختر مى توانند با یک دیگر گفت وگوى تلفنى و یا حضورى داشته باشند؟
پاسخ: اگر به هم اطمینان کامل دارند که این مکالمه ها به محبت و عشق
منتهى نمى شود و به لذت هاى جنسى نمى انجامد و از محدوده ضرورت هاى عقلى و شرعى
تجاوز نمى کند, اشکالى ندارد; به عبارت دیگر اگر هدف از این گفت وگوها مثلاً حل
مسائل درسى و یا ازدواج در آینده باشد, از نظر دینى اشکالى ندارد; لیکن اگر احتمال
قوى بدهند که تداوم این مکالمه ها باعث افتادن هردو یا یکى از آن دو در دام محبت
است, به عنوان مقدمه حرام جایز نمى باشد. 2. آیا نشستن دو جنس مخالف در تاکسى یا اتوبوس و یا هواپیما در کنار هم جائز است؟ پاسخ: اگر بدن آن ها به یک دیگر مماس نشود بلکه چیزى بینشان فاصله ایجاد کند و از طرفى خوف فتنه و افتادن به حرام هم نباشد, مانعى ندارد. چنان چه سوار کردن یا سوار شدن نامحرم و گفت وگوهاى ضرورى بین آنان نیز حرمتى ندارد. 3. زن و مرد نامحرمى کارمند اداره و یا مؤسسه اى هستند و بنا به اقتضاى کار باید در آن جا رفت وآمد کنند و حتى با هم صحبت کنند, این مسئله چه صورت دارد؟
پاسخ: از نظر مراجع اگر اطمینان به یک دیگر داشته باشند که به حرام نمى
افتند, اشکالى ندارد, زیرا مؤسسه یا اداره از نوع خلوت اجنبیه نیست, به دلیل این که
در این گونه مکان ها معمولاً افراد مختلف رفت و آمد مى کنند. پى نوشت ها:
1ـ
لارهبانیة فى الاسلام. |
|